V: Fortsätt bemanna lokalbanorna

Stockholms läns borgerliga ledning vill avskaffa konduktörerna i alla Stockholms lokalbanor utom Spårväg City, skriver DN i dag. Istället för konduktörer ska SL-stolpar visera resenärernas biljetter. Enligt Vänsterpartiet får förslagen negativa konsekvenser både för resenärernas trygghet och personalens arbetsvillkor.

– Kristoffer Tamsons säger själv att tryggheten i kollektivtrafiken förutsätter närvaro av människor. Varför vill han då ta bort alla konduktörer, undrar jag, säger Vänsterpartiets gruppledare i landstinget, Gunilla Roxby Cromvall (V).

V i Stockholms läns landsting ser en tydlig risk med att ersätta konduktörerna med SL-stolpar, vilket den borgerliga landstingsledningen föreslår. Det får en negativ inverkan på resenärernas trygghet, menar partiet. Därför vill Vänsterpartiet att lokalbanorna förblir bemannade.

– Satsa antingen på en lättare utrustning för visering, eller låt konduktörerna bli servicepersonal. På så sätt hotas inte tryggheten ombord lokalbanorna, säger Gunilla Roxby Cromvall.

SL-stolparna har flera förtjänster, och konduktörerna hinner inte alltid med att visera alla resenärer. Men lösningen kan inte vara att avskeda alla dessa människor, menar Gunilla Roxby Cromvall.

– Jag tycker det här är ett uselt sätt att behandla personal. Konduktörerna, som har ett viktigt serviceuppdrag, ska inte behöva läsa i tidningen att de förlorar sina jobb till förmån för en stolpe, säger Gunilla Roxby Cromvall.

Marre Mayr, pressekreterare 070-737 65 60

E-post: vanster@sll.se