V: Spärrar i Södertälje fel väg att gå

På landstingets trafiknämnd beslutar de borgerliga partierna i dag om ett nytt resecentrum med tillhörande spärrar på Södertäljes pendeltågsstation. Vänsterpartiet menar att införa spärrar vore att gå i fel riktning.

I ett inslag som SVT Nyheter Södertälje sänder i dag tisdag (25/10) berättas om hur lätt det är att planka på Södertäljes pendeltågsstation. Inslaget tar också upp en Moderatmärkt åtgärd som ska ta itu med detta – i dag på landstingets trafiknämnd beslutas nämligen om ett nytt resecentrum på Södertälje station, och i samband med det kommer spärrar, sådana som finns i tunnelbanan, att sättas upp.

Vänsterpartiet, som är i opposition i Stockholms läns landsting, menar att installera spärrar är att gå i fel riktning. Vänsterpartiet vill ta bort spärrarna i tunnelbanan och pendeltågen, och istället utöka antalet servicepersonal med kontrollantfunktion.

– Det påstås att det blir tryggare med spärrar men vi vet genom en Novus-undersökning vi lät göra att spärrar snarare skapar otrygghet. Den visar att två av tre stockholmare känt oro för att få spärrarna på sig. Det finns dessutom inga som helst belägg för att fuskåkande skulle vara ett extra stort problem just i Södertälje. Enligt siffror från trafikförvaltningen har 96,3 procent av Stockholms resenärer giltig biljett. En öppen spärrlinje har fungerat i alla år, straffa inte alla oss med giltig biljett, säger Vänsterpartiets gruppledare i landstinget Gunilla Roxby Cromvall.

Resultatet av Novus-undersökningen finns att tillgå, kontakta pressekreterare Felix Bergenholtz.