V: Vi vill se folkvalda i KS styrelse

Igår kväll kom beskedet att hela Karolinskas styrelse ställer sina platser till förfogande, och att den styrande landstingsalliansen ämnar tillsätta en ny styrelse i maj. V vill att styrelsen består av politiker, för att säkra demokratisk insyn i verksamheten.

På onsdagsförmiddagen presenterade alliansen den nya sjukhusstyrelsen närmare. Vänsterpartiet vill att den ska bestå av politiker.

– Nu är det viktigt att demokratiskt valda får styra och får insyn i verksamheten, så att NKS hamnar på rätt kurs och skattemedel inte går till konsulter. Så gör man i Stockholms stad, och det är det demokratiskt riktiga. Det är inte tillräckligt att bara byta ut en grupp professionella mot en ny, säger gruppledare Gunilla Roxby Cromvall (V).

Redan för ett halvår sedan krävde Vänsterpartiet sjukhusdirektör Melvin Samsoms och ledningens avgång, och man har länge vidhållit kraven på att ledning, styrelse och direktör samtliga avgår. En ny styrelse kan vara ett steg i rätt riktning, men är otillräckligt, enligt Gunilla Roxby Cromvall.

– Alliansen säger sig vilja ha en ”riktig omstart”, men jag tror inte att en sådan är möjlig utan att hela KS toppskikt byts ut, säger Gunilla Roxby Cromvall.