V-märkt bidrag till gratis kollektivtrafik för unga med start sommaren 2018

Regeringen och Vänsterpartiet beslutade tillsammans i 2018 års budgetproposition att ge kommuner bidrag till avgiftsfri kollektivtrafik för unga på sommarloven.

Nyligen verkade det inte som att satsningen blir av då trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) påstådde att det administrativa kring satsningen inte skulle hinna redas ut innan sommarlovet hunnit börja rapporterade SvD igår. Detta trots att beslutet om gratis SL-kort togs redan i höstas. Idag skriver DN att gratis SL-kort för unga börjar gälla i sommar trots allt.

Vänsterpartiet i länet tycker det är väldigt glädjande att Alliansen tagit sitt förnuft till fånga och väljer att prioritera barn och unga. Det viktiga är att fler får tillgång till kollektivtrafiken och att det i förlängningen jämnar ut segregationen och de ekonomiska klyftorna som finns i vårt län.

Vänsterpartiets gruppledare Gunilla Roxby Cromvall:

– Avgiftsfri kollektivtrafik kommer att göra stor skillnad för många av Stockholms barn och familjer i sommar – att kunna ta bussen till badet eller skärgården, och inte behöva oroa sig för att man inte har råd. Det här är ett steg mot en mer jämlik kollektivtrafik, och ett mer jämlikt län, säger Gunilla Roxby Cromvall.