100 procent förnybart det rätta för Sverige

FN:s klimatpanel IPCC har just presenterat sin senaste vetenskapliga rapport om klimatförändringen. Rapporten konstaterar att det är möjligt att få ned utsläppen och förhindra en klimatförändring utom kontroll.
- Vi kan rädda klimatet, men det är bråttom. Det krävs nya snabba beslut, säger Jens Holm (V) klimatpolitisk talesperson.
- Vänsterpartiet föreslår att riksdagen samlas snarast möjligt och enas om nya åtgärder som snabbt minskar våra utsläpp och att vi hittar nya former för att hjälpa de länder som här och nu drabbas av den rika världens stora utsläpp, fortsätter Holm.

IPCC ser koldioxidlagring (CCS), där koldioxid pumpas ned i marken, som en viktig del i att få ned utsläppen.
- Vi välkomnar att klimatpanelen precis som vi i Vänsterpartiet ser koldioxidlagring kombinerat med bioenergi som ett sätt att uppnå negativa utsläpp, alltså att vi kan få bort växthusgaser ur atmosfären. Men detta ligger långt fram i framtiden och det krävs stora investeringar som främst industrin bör bekosta, säger Jens Holm.
IPCC utesluter inte kärnkraft som energikälla. Däremot är enheten stor inom klimatpanelen kring behovet av att överge fossila energikällor med stor klimatbelastning. IPCC konstaterar också att kärnkraft är förenat med stora risker och begränsningar.
-  För Sveriges del handlar det om huruvida vi ska bygga tio nya extremt dyra kärnkraftsreaktorer eller om vi ska satsa alla resurser på 100 procent förnybart och energieffektivisering. Självklart ska vi satsa allt på det förnybara, säger Jens Holm.

Läs gärna Vänsterpartiets klimatmotion ”Klimaträttvisa inför Warszawa och dess efterföljare” där Vänsterpartiet bl a föreslår de mest ambitiösa klimatmålen av alla partier: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/mot-201314MJ468-Klimatrattvi_H102MJ468/?text=true

Mer information:

Jens Holm: 0708-250 889