92 421 kronor till Kobanês återuppbyggnad

Vänsterpartiets 1 maj-insamling 2015 resulterade i 92 421 kronor. Pengarna har lämnats över till hjälporganisationen Kurdiska Röda Halvmånen.

Runt om i landet har Vänsterpartiet samlat in pengar. 92 421 kronor har lämnats över till hjälporganisationen Kurdiska Röda Halvmånen som arbetar med att bygga upp Kobanê i norra Syrien/Rojava som attackerats hårt av IS/Daesh.

– För Vänsterpartiet är det självklart att visa vår solidaritet i ord och handling med de som nu drabbas av våld och övergrepp från IS/Daesh. I Kobanê lyckades modiga kurdiska styrkor att slå tillbaka IS/Deash, men till ett mycket högt pris. Staden behöver nu omvärldens stöd och hjälp för att invånarna ska kunna återvända och staden återuppbyggas. Jag är stolt över att Vänsterpartiets medlemmar tillsammans samlat in 92 421 kronor till Kobanê. Det innebär både konkreta insatser i  Kobanê och att vi runt om i Sverige kunnat uppmärksamma den fruktansvärda situationen i Syrien, säger Hans Linde, Vänsterpartiets utrikespolitiska talesperson.

Läs mer här: http://www.vansterpartiet.se/turkiets-bombanfall-mot-kurdiska-mal-maste-upphora-2

Läs mer om Kurdiska röda halvmånen här: http://www.kurdiskarodahalvmanen.com/

Hans Linde, ledamot i utrikesutskottet  Vänsterpartiet, 070-290 07 40
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64