Äntligen erkänner Sverige Palestina

Idag har regeringen beslutat att erkänna Palestina. Det är ett beslut som Vänsterpartiet välkomnar.
-  Ett erkännande skickar en tydlig signal av hopp till de palestinier som lever i skuggan av muren, som får sina liv sönderslagna av blockaden av Gaza och som dagligen trakasseras i check-points. Erkännandet skickar även en tydlig signal till Israel att vårt land inte accepterar ockupationen av Palestina. Erkännandet är därför ett tydligt stöd till folkrätten och försöken att få till stånd fredsförhandlingar, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Erkännandet är resultatet av ett aktivt och brett arbete för ett fritt Palestina i och framför allt utanför riksdagen. Vänsterpartiet har på flera sätt deltagit i detta arbete, bland annat genom att i ett flertal riksdagsmotioner i slutet av 70-talet, kräva ett svenskt erkännande.
-  Vänsterpartiet stödjer en tvåstatslösning, därför ser vi det också som logiskt att Sverige erkänner både Israel och Palestina. Samtidigt ser vi att förutsättningarna för en tvåstatslösning försämras dagligen genom Israels nya bosättningar, murbygge och fördrivning av palestinier. Ett erkännande behöver därför också följas av ett starkare svenskt engagemang för fred i Mellanöstern, säger Hans Linde.

Utrikesminister Margit Wallström sa vid dagens presskonferens att Sverige är berett att gå före och ställa tydligare krav.
- Det är ett besked som förpliktigar, säger Hans Linde, som på tisdag den 4 november kommer att debattera med utrikesministern om hur Sverige kan ta ytterligare steg för ett fritt Palestina och fred i Mellanöstern.

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson Vänsterpartiet

Vänsterpartiets presstjänst