Årets Abdipris till Tillsammansskapet

2016 års Abdipris tilldelas Tillsammansskapet. De får det för sitt gräsrotsarbete för sammanhållning och gemenskap, mot splittring och rasism.

Abdipriset delas ut till minne av vänsterpartisten och ungvänstraren Abdirahim ”Abdi” Hassan som sköts till döds i Somalia 2013. Jonas Sjöstedt delade idag ut priset i Husby, Stockholm där Abdirahim Hassan bodde och verkade.

– Runt om i landet bildas Tillsammansgrupper där människor möts och bygger sammanhållning, mot rasism och splittring. I mänskliga möten bryts fördomar ned. Istället för att bara protestera mot en negativ utveckling samlas de i gräsrotsarbete för att bygga något bättre. De är värdiga mottagare av årets Abdipris, säger Jonas Sjöstedt.

Motiveringen lyder:

”Abdirahim Hassans minnesfond delar härmed ut 2016 års medel för verksamhet i Abdis anda till det lokala arbete som idag drivs på många orter i landet inom ramen för Tillsammansskapet. Det har varit fantastiskt att se hur snabbt Tillsammansgrupperna har kunnat slå rot, blomma ut och släppa nya frön med vinden. På ort efter ort visar det sig att det finns många människor som brinner för den plats de bor på och vill se till att det är en plats där människor håller ihop.

Vi står upp för varandra. Vi bygger något bättre, tillsammans. Det är ett enkelt ställningstagande, som samtidigt visar vägen framåt. I en tid där gamla, rasistiska krafter försöker slå sönder vår sammanhållning, behöver det enkla organiseras. Abdirahim Hassan arbetade för ett Sverige där vi håller ihop, i orten och mellan orterna. Tillsammansskapet har samlat människor över hela Sverige, som varit med och byggt den principen starkare där de bor.”

Prissumman på 20 000 kronor kommer från den fond till Abdirahim Hassans minne som instiftats av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm.

Örjan Rodhe, politisk sekreterare till Jonas Sjöstedt, 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)
Natalie Söderberg, organiserare för Tillsammansskapet och aktiv i Tillsammans för Eskilstuna, 073-533 47 13