Dagens TTIP-kompromiss dålig för demokratin

En luddig kompromiss om ISDS, där företag fortsatt  ska kunna stämma stater, och ja till råd för regleringssamverkan blev resultatet när utskottet för Internationell handel idag röstade om ett uttalande om handelsavtalet med USA, TTIP. Europaparlamentariker Malin Björk (V) är mycket kritisk.

- Storföretagen jublar idag. Först får de stöd för att fortsätta stämma stater och sen får de grönt ljus för att få påverka nya lagar innan de ens läggs fram. Med det här förslaget är TTIP fortsatt ett hot mot demokrati. Det blir ett dubbellås mot progressiv lagstiftning, säger Malin Björk.

Tunga utskott som Konstitutionsutskottet och utskottet för Rättsliga frågor har rekommenderat ett nej till ISDS, men detta och majoriteten av förslag för att skydda miljö, arbetsrätt och konsumenter röstades ner i dagens omröstning.

- I omröstningen om konfliktmineraler valde högern företagen framför mänskliga rättigheter och demokrati, nu gjorde man samma sak. Tyvärr fick man denna gång med sig socialdemokratiska gruppen i sista stund. Vänstern och många andra kommer nu göra allt vi kan för att se till att resultatet blir ett annat när parlamentet får rösta, säger Malin Björk.

Inför omröstningen i EU-parlamentet, som sannolikt sker i juni, kommer Vänstergruppen att föreslå flera ändringsförslag för att påverka TTIP att skydda medborgare, demokrati, miljö och arbetsrätt.

För mer information kontakta Amanda Åhall, pressekreterare för Malin Björk +32 484 974 869 amanda.ahall@europarl.europa.eu