Dags för de rikaste att bidra

Vänsterpartiet föreslår att det införs en progressiv förmögenhetsskatt i Sverige. Boende i Sverige föreslås betala en årlig skatt på sin nettoförmögenhet om den överstiger 5 miljoner kr. Detta blir ett av partiets krav i förhandlingarna med regeringen om årets höstbudget.

Sverige hör till de länder inom OECD där ojämlikheten ökat mest under de senaste 20 åren. En förklaring till den ökade ojämlikheten är den låga kapitalbeskattningen i Sverige.

- Det är dags att minska klyftorna. Och då måste vi ändra ett skattesystem som idag är riggat för att gynna de rikaste, säger Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Ulla Andersson.

Förslaget innebär att den del av förmögenheten som ligger i intervallet 5 till 15 miljoner kronor beskattas med en procent. Den del som ligger i intervallet 15 till 30 miljoner kronor beskattas med två procent och en förmögenhet som överstiger 30 miljoner kronor per person beskattas med tre procent på den del som överstiger 30 miljoner kronor. Skattebasen ska inkludera i princip alla tillgångar. Exempel på sådana tillgångar är fast egendom, lösöre, värdepapper och kontanter. Förmögenhetens värde bestäms på individnivå.

- Vill man utjämna klyftor i praktiken så måste man beskatta de rika. Att som Löfven säga att lagt kort ligger, att det inte går att ändra på en borgerlig skattepolitik, det duger inte, säger Ulla Andersson.

En uppskattning av inkomster från den föreslagna skatten ger att statens finanser stärks med ca 4 miljarder kronor per år.

Karl Lindberg, pressekreterare till ekonomiskpolitisk talesperson Ulla Andersson, 072-576 56 57
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64