Daniel Riazat och Karin Rågsjö nya talespersoner i Vänsterpartiet

Daniel Riazat, en av riksdagens yngsta ledamöter, endast 23 år gammal, blir ny utbildningspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.
Nya talespersoner är även Karin Rågsjö, tidigare vice gruppledare i Stockholms Stadshus, som blir socialpolitisk talesperson och Nooshi Dadgostar, en av förgrundsgestalterna i proteströrelsen mot utförsäljningarna av allmännyttan, Alby inte till salu, som blir bostadspolitisk talesperson.
Håkan Svenneling, tidigare gruppledare i Värmland tar på sig rollen som Vänsterpartiets allra första landsbygdspolitiska talesperson medan Stig Henriksson, välkänd som kommunalråd i Fagersta, blir Vänsterpartiets talesperson i försvarsfrågor och Linda Snecker, riksdagsledamot från Norrköping, blir rättspolitisk talesperson.

Rossana Dinamarca blir kulturpolitisk talesperson medan Ulla Andersson, ekonomi, Hans Linde, utrikespolitik, Christina Höj-Larsen, migration, Ali Esbati, arbetsmarknadspolitik och Jens Holm, miljöpolitik, fortsätter som talespersoner för sina tidigare områden även denna mandatperiod.

Hans Linde och Mia Sydow Mölleby omvaldes, med acklamation, som gruppledare respektive vice gruppledare för Vänsterpartiet i riksdagen.

Vänsterpartiet presstjänst