Fler fackligt förtroendevalda i Vänsterpartiets styrelse

Vänsterpartiet valde i helgen en ny partistyrelse. De ordinarie ledamöterna partistyrelsen består av 16 kvinnor och 6 män och bland ersättarna är det 8 kvinnor och 2 män. De kommer från Skåne i söder och Norrbotten i norr, 14 av 33 är nya i partistyrelsen och flera av dem har eller har haft fackliga uppdrag. Tillsammans har de fått förtroendet att leda partiet fram till kongressen 2018.

Som ny ordinarie i partistyrelsen valdes Susanne Björkenheim, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne, pensionär och tidigare klubbordförande för journalisterna på Skånska Dagbladet.

– Jag är själv pensionär och tycker att pensionsfrågan är jätteviktig. Vi har ett ojämställt arbetsliv där kvinnor aldrig hinner jobba ihop en bra pension, säger Susanne Björkenheim.

En av de nya ersättarna i partistyrelsen är Arjan Kan, 23 år, tågvärd, fackligt förtroendevald i SEKO och lokalpolitiker i Umeå kommun.

– Jag ser partistyrelseuppdraget som en möjlighet att tillföra politiska perspektiv från golvet till högsta politiska nivå. Självklart ligger fackliga frågor mig nära om hjärtat, men jag har ett brett politiskt intresse. Det känns också hedrande att vara en av de yngsta föreslagna till partistyrelsen, säger Arijan Kan, ersättare i Vänsterpartiets partistyrelse.

Ordinarie ledamöter

Deniz Tütüncü
Linn Wegemo
Eva-Lena Öman