Förenade Förorter: årets pristagare av Abdipriset

Priset delas ut till minne av vänsterpartisten och ungvänstraren Abdirahim ”Abdi” Hassan som sköts till döds i Somalia 2013. Pristagarna Förenade förorter är ett projekt där språket lever.

Motiveringen lyder:
”Deras spoken word-arrangemang har dragit fulla hus på plats efter plats. De har visat den styrka som finns i att bygga upp nya plattformar, av orten och för orten. Abdirahim Hassan arbetade för ett Sverige där alla får sin röst hörd. Förenade Förorter har lagt sten på sten till grunden för det samhället och varit en stark kraft för att bryta segregationen i den svenska kulturscenen. De har öppnat vägen för många att tillsammans sätta ord på den verklighet vi lever i. Vi hoppas att medlen från Abdis minnesfond ska vara ett konkret stöd i det arbetet. ”

–Abdis bortgång var en tragedi för oss alla. Vi är glada över att vi tillsammans med Abdis familj har hittat ett sätt att minnas och hedra Abdi, genom att fortsätta hans arbete för rättvisa och organisering av de som tvingas in i marginalisering. Årets pristagare Förenade Förorter gör just detta genom att med språkets makt öppna dörren för alltfler att ta plats, säger partiledare Jonas Sjöstedt.

Prissumman på 20 000 kronor kommer från den fond till Abdirahim Hassans minne som instiftats av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm. Priset delades ut i Husby, Stockholm av Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

–Vårt område Husby har länge vart politiskt förlamat men vi har alltid haft styrkan inom oss. Förenade förorter är en organisation som vill stärka ungdomar i förortens engagemang, då det är en lång process för en ungdom här ute att göra något kreativt och produktivt för sig själv och sin omgivning. Vi vill funka som en medlare mellan ungdomar och deras mål, inspirera de att våga ta kliv utanför deras trygghetszon. I många fall finns inte sådan verksamhet ens tillgängligt för unga här ute. Det folkets hus en gång i tiden gjorde hela tiden vill vi fortsätta med i förortens anda. Abdi själv försökte stärka ungdomars inflytande både på lokal och internationell nivå. Så det blir en ära att få fortsätta i hans spår, säger Simon Matiwos från Förenade Förorter.

Sofia Zouagui, pressekreterare, 072-736 59 33