Håkan Svenneling vald till Nordiska Rådets jämställdhetspolitiska talesperson

Håkan Svenneling, riksdagsledamot för Vänsterpartiet, har nyligen blivit vald till jämställdhetspolitisk talesperson för Nordiska Rådet.
– Jämställdheten har varit avgörande för att kvinnor har kommit i arbete, vilket under lång tid haft en positiv påverkan på ekonomin i Norden.
– Den stora utmaningen, den som tar lång tid, är att undanröja inkomstskillnaderna mellan kvinnor och män. Förutsättningarna sätter sig i princip redan när man börjar välja utbildning, och följer med genom livet, säger Håkan Svenneling.

Den största utmaningen för det nordiska jämställdhetssamarbetet är den könsuppdelade arbetsmarknaden i Norden. Håkan Svenneling ser jämställdhet som en viktig pelare i den nordiska välfärdsmodellen och ser gärna att Nordiska rådet lyfter kvoteringsfrågor på dagordningen, och därtill att debatten går bortom bolagsstyrelserna.
 – Med tanke på vår könssegregerade arbetsmarknad i Norden, där förhållandevis få kvinnor blir poliser och få män söker sig till vårdyrken, skulle det behövas, säger han.

Håkan Svenneling vill även lyfta samtyckesdebatten och männens ansvar i jämställdhetsarbetet.
– Jag tycker det positiva i den svenska jämställdhetsdebatten har varit frågan om samtycke som Fatta och Fatta Man har lyft. Frågan om samtycke är en fråga jag också gärna skulle lyfta på den nordiska nivån.
– Vi ser att motståndet från män i allmänhet har ökat, främst genom det som kallas näthat. De kvinnor som kämpar för jämställdhet utsätts för otroligt mycket påhopp och kränkningar. Vi män som är emot det måste ta tydlig ställning, och lyfta mäns våld mot kvinnor som det stora samhällsproblem det är, säger Håkan Svenneling.

Håkan Svenneling, jämställdhetspolitisk talesperson i Nordiska Rådet och riksdagsledamot (V)
070- 001 85 00

Vänsterpartiets presstjänst: