Hemligt maktspel mellan socialdemokrater och moderater i Bryssel

Som väntat valdes idag den tyske socialdemokraten Martin Schulz till EU-parlamentets nya talman.  I vanlig ordning har de konservativa och socialdemokratiska partigrupperna delat makten mellan sig. Uppgörelsen består av två delar, där den andra ger de konservativas kandidat, Jean-Claude Juncker, posten som den mäktiga EU-kommissionens ordförande. Det här visar återigen att i EU-parlamentet är skillnaden mellan Moderaterna och Socialdemokraterna minimal i allt väsentligt.

- Innan valet i maj menade Moderaterna och Socialdemokraterna att striden om EU:s framtid stod mellan vänster och höger. Nu ser vi på nytt att det inte spelar någon roll om man valt högern eller sossarna i EU-valet, man får samma ledarskap och samma EU oavsett. De här personvalen kan verka vara en struntsak, men faktum kvarstår, att de får oerhört mycket makt, säger Malin Björk, EU-parlamentariker för Vänsterpartiet.

Valen till parlamentets talman och kommissionens ordförande genomförs i hemliga omröstningar. Det innebär att det inte går att se hur varje enskild ledamot röstat. Vänsterpartiet anser att dessa viktiga val borde vara öppna.

- Möjligheterna att föra en feministisk, grön och solidarisk politik i EU blir minimal med de här gubbarna vid makten. Jag är öppen med att jag röstade på vänsterns kandidat Pablo Iglesias till talman och jag har naturligtvis inte deltagit i det här fulspelet. Vänsterpartiets röst är inte är till salu i hemliga förhandlingar om makten, säger Malin Björk.

Amanda Åhall, pressekreterare i Bryssel +32 484 97 48 69