Jonas Sjöstedt: Redovisa alla privatiseringar!

När alliansregeringen idag presenterade sitt valmanifest aviserade man nya utförsäljningar och privatiseringar. Regeringen vill bland annat sälja ut SBAB och Telia Sonera. Men enligt regeringen är detta enbart exempel på utförsäljningar, vilket tyder på att fler är att vänta.

- Vi kräver att Fredrik Reinfeldt redovisar en lista med vilka statliga företag regeringen tänker sälja ut och hur många fler skolor, äldreboenden och vårdcentraler man vill privatisera. Nu försöker man dölja det genom att enbart exemplifiera i sitt valmanifest, säger Jonas Sjöstedt, ordförande för Vänsterpartiet.

Under regeringen Reinfeldt har Sverige blivit ett av de länder där privatiseringar och avregleringar har skett i snabbast takt. Idag styrs stora delar av vården, skolan och äldreomsorgen av vinstintresset. Riskkapitalbolag plockar årligen ut miljarder ur den svenska välfärden. Apoteken och järnvägen har avreglerats med resultatet att tillgången på läkemedel har försämrats och tågförseningar har blivit vardag.

- Med Vänsterpartiet i regering kan vinstjakten stoppas och pengarna gå till det de var avsedda för, en bra skola och en väl fungerande äldreomsorg för alla. Vi är tydliga med vad vi vill, jag önskar att regeringen också spelade med öppna kort, säger Jonas Sjöstedt.

För mer information, kontakta:
Ted Bergdahl, pressekreterare till Jonas Sjöstedt, 0709-56 00 80