Jonas Sjöstedt gör besök i Umeå måndag 9/11

Jonas Sjöstedt gör en rad besök i Umeå måndagen 9 november. Han ska bl.a. besöka äldreboendet Sjöjungfrun som just den dagen startar försök med sex timmars arbetsdag.

På programmet står även samtal med fackliga företrädare och samhällsdebattörer, tal på Kristallnattsmanifestation samt öppet möte på Folkets hus.

- Vänsterpartiet har fått igenom viktiga välfärdsreformer i budgetförhandlingarna. Nu vill vi fortsätta att bygga ut välfärden och för det behövs en stark och bred opinion. Därför vill vi ut på arbetsplatser och samtala med fackligt aktiva och samhällsdebattörer. Vi behöver vara många som drar åt samma håll för att de stora investeringar i välfärden som behövs ska bli verklighet, säger Jonas Sjöstedt.

- Umeå är ett bra skyltfönster mot resten av Sverige för vad man kan åstadkomma med vänsterpolitik. 6-timmarsförsöket på Sjöjungfrun är ett resultat av Vänsterpartiets ansträngningar lokalt och det ska bli jätteroligt att hälsa på dem och höra hur de känner inför starten, säger Jonas Sjöstedt.

Besök på Sjöjungfrun äldreboende, Sjöfruvägen 161, kl. 10:30-11:30 (media är välkomna att ansluta efter besöket).

Kristallnattsmanifestationen, Rådhustorget, kl. 18:00-19:00.

Öppet möte, Umeå Folkets hus, PB-salen från kl. 19:30.

Jonas Sjöstedt kommer att vara tillgänglig för intervjuer under dagen.

Örjan Rodhe, pressekreterare till Jonas Sjöstedt, tfn. 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070-620 00 64