Jonas Sjöstedt till Ulricehamn 13/6

På lördag kommer Jonas Sjöstedt att vara i Ulricehamn för en utfrågning om vård- och äldreomsorgen. Med sig har han åtgärder som Vänsterpartiet har förhandlat fram i bland annat Göteborgs Stad, om att arbeta vidare med projektet för arbetstidsförkortning även under 2016. Ett arbete pågår just nu för att utvärdera dem samhällsvinster denna åtgärd kan åstadkomma.

De senaste månaderna har Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt varit på en resa för en bättre, mer jämlik och rättvis arbetsmarknad i Sverige. Anledningen är den graverande trenden med social dumpning och utarmning av trygga arbetsvillkor i den svenska arbetsmarknaden.

–Vi vill skapa trygga och bra jobb. I det ingår fasta anställningar och rätt till heltid. Där ingår också att vi vill göra arbetslivet mänskligare genom arbetstidsförkortning. Därför är det så glädjande med försöket med sex timmars arbetsdag för de anställda på Svartedalens äldreboende på Hisingen. För en bra äldreomsorg krävs det personal som trivs och mår bra. Det ska bli intressant att se vad resultaten blir för de äldre och personalen, vad som händer med sjuktalen och ekonomin, och så vidare, säger Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet.

*För mer information

Öppen utfrågning om vården med Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt

Datum: 13 juni
Tid:16:00- 17:30