KD kommer med skamligt julbudskap

Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund uttrycker idag, bland annat i en debattartikel i Dagens Nyheter, att han vill minska kostnaderna för asylmottagningen genom sänkt etableringsersättning, ett nytt skatteavdrag, tillfälliga uppehållstillstånd och snabbare asylprocess. Enligt Hägglund är det ett sätt att "möta människors oro" för "misslyckad integration".

KD väljer att krydda sitt redan tveksamma julbudskap om nej till gratis mediciner för barn, nej till höjd a-kassa och bättre sjukförsäkring med att se flyktingar som kostnader och misstänkliggöra dem genom att påstå att de väljer bidrag framför arbete, säger Christina Höj Larsen, Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson.

- Det är skamligt och desperat att försöka plocka poäng på att det just nu finns många människor som tvingas fly slakthusen i Syrien, Irak och Eritrea.
- Vad som behövs är bättre SFI, validering och effektiva kompletteringsutbildningar för att få nyanlända i arbete, säger Christina Höj Larsen.

Vänsterpartiets presstjänst