Misstroendeförklaringen avslås

Misstroendeförklaringen som Sverigedemokraterna riktat mot statsminister Stefan Löfvén avslogs idag i en omröstning.
Vänsterpartiets riksdagsgrupp avstod i omröstningen. Gruppledare Hans Linde förklarar:
- Den 14 september sa svenska folket sitt, man röstade fram denna riksdag och utifrån valresultatet kunde Stefan Löfvén tillträda som Sveriges statsminister. Dagens misstroendeomröstning har sin grund i att 49 riksdagsledamöter är besvikna över att de inte kunnat hålla Sveriges riksdag som gisslan och diktera Sveriges politik.
- Det är inte seriöst och Vänsterpartiet ser därför inga skäl att stödja Sverigedemokraternas yrkande.

Vänsterpartiet var tydliga i valrörelsen. Antingen sitter vi i regering eller så är vi opposition.
- När Stefan Löfvén meddelade att han inte vill bilda regering med Vänsterpartiet tog vi också konsekvenserna av detta. I statsministeromröstningen i höstas valde vi att avstå och vi har därefter agerat som ett oppositionsparti, som vänsteralternativet i svensk politik. Men vi har varit ett konstruktivt oppositionsparti och avser fortsätta som det, säger Hans Linde.
- Vi kommer även fortsättningsvis vara beredda att förhandla med regeringen och göra gemensamma överenskommelser och budgetar när vi kan bidra till att bygga en välfärd att lita på och minska inkomstskillnader mellan män och kvinnor. Men vi vårdar det mandat vi ha fått av väljarna. Vi är ett oppositionsparti, vi kommer inte vara något stödparti och därför kommer vi avstå i dagens omröstning, säger Hans Linde.

Mer mer information:

Hans Linde, gruppledare Vänsterpartiet:
Vänsterpartiets presstjänst: