Ny EU-myndighet ökar faran för de som söker skydd i EU

- Konsekvensen av ett europeiskt gränsbevakningssystem är att gränserna inom EU stängs helt och det i en tid när vi borde ta ansvar och skydda människor som flyr. Det finns inga legala vägar in i Europa och nu kommer det bli ännu svårare och ännu farligare att ta sig hit. Det är helt oacceptabelt, säger Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk om EU-kommissionens förslag till nytt europeiskt gränsbevakningssystem som släpptes idag.

I förslaget vill Kommissionen skapa en ny super Frontexmyndighet med extraordinära befogenheter, att patrullera, avvisa, ge order till och ingripa i medlemsländer oavsett dessas samtycke samt få befogenhet att agera i tredje land, etc.

Kommissionens förslag fokuserar helt på gränskontroll och Kommissionen säger ingenting om hur skapandet av denna supermyndighet ska hänga ihop med våra internationella åtaganden att ge skydd till människor som söker skydd.

- Det här är inte rätt lösning. Extremhögern vill stänga de nationella gränserna, och den vanliga högern vill stänga EUs gränser. Det är två olika ståndpunkter som dock ligger väldigt nära varandra. Vi i vänstern kräver helt andra lösningar och att fler länder tar ansvar för att välkomna flyktingar", säger Malin Björk.

Malin Björk, EU-parlamentariker Vänsterpartiet, +32 474 950 460

Presskontakt: Denize Tutuncu, +32 491 088 507