Översyn av sexualbrott

Vänsterpartiet har idag tisdag 18 februari fått gehör i Justitieutskottet för sina krav om att det ska tillsättas en parlamentarisk kommitté som ska granska varför så få våldtäktsanmälningar leder till åtal och fällande dom. Kommittén ska även lämna förslag på åtgärder som kan stärka brottsoffers ställning i processen och som kan förbättra polisens och åklagarväsendets arbete med dessa brott. Betänkandet lämnas nu över till riksdagen att besluta om.

- Det här är ett stort och väldigt viktigt steg för att förbättra situationen för sexualbrottsoffer och för att höja kvaliteten på förundersökningarna vid sexualbrott, säger Lena Olsson, rättspolitisk talesperson för Vänsterpartiet och ledamot i Justitieutskottet och Eva Olofsson, ledamot för Vänsterpartiet i Socialutskottet.

Vänsterpartiet välkomnar även utskottets beslut att föreslå riksdagen att det ska göras en ordentlig översyn av våldtäktslagstiftningen och att översynen omfattar många olika alternativ.

- Det finns dock ingen anledning att ännu en gång se över frågan om samtyckeslagstiftning, eftersom den frågan redan har utretts tillräckligt. Regeringen borde istället omgående lägga fram ett sådant lagförslag till riksdagen, säger Lena Olsson.

För mer information kontakta:
Lena Olsson, ledamot i justitieutskottet (V): 070-376 04 09
Eva Olofsson, ledamot i socialutskottet (V): 070-317 10 27