Pushbacks en konsekvens av den misslyckade Dublinförordningen

Dagens reportage i Sveriges Radio om Pushbacks av Grekisk kustbevakning och polis följer ett mönster som alla som arbetar med migrationsfrågan känner igen. Europaparlamentariker Malin Björk (V), som arbetar med dessa frågor menar att detta är en konsekvens av Dublinförordningen.

- Utan Dublinförordningen har medlemsländer inget intresse av att mota bort flyktingar, att systematiskt kränka mänskliga rättigheter. Därför utmanar Vänsterpartiet andra partier att bryta den tysta överenskommelsen där socialdemokrater, liberaler och högern tillsammans upprätthåller denna förordning, ofta med stöd av extremhögern. Det är dags att vi avskaffar Dublin, säger Malin Björk

Dublinförordningen kritiseras ofta i media av politiker från olika läger men är resultatet av en tvärpolitisk överenskommelse i Europaparlamentet där Socialdemokraterna, liberalerna och högern gör upp i migrationsfrågor.

- Det är fruktansvärt att detta får ske om och om igen utan att verkliga lösningar presenteras. Vi kan inte fortsätta skylla på enskilda medlemsländer och fortsätta som om inget hänt. Tystnaden gör oss till sämre människor, säger Malin Björk.

För mer information och kontakt:

Amanda Åhall, pressekreterare: +32 (0)484 974 869, amanda.ahall@europarl.europa.eu