Riksdagsseminarium för att synliggöra våldet mot kvinnor

I morgon samlar Vänsterpartiet och Terrafem några av Sveriges mest namnkunniga feminister och kvinnoforskare i riksdagen för att gemensamt synliggöra det allvarliga samhällsproblemet med våldet mot kvinnor.
- Vänsterpartiet och Terrafem tar bägge ansvar för det livsviktiga feministiska arbetet, men arbetar på olika sätt;  Vänsterpartiet genom att driva en feministisk politik som bland annat innehåller krav på en haverikommission vid dödligt våld mot kvinnor samt ett permanent statligt stöd till kvinno- och tjejjourer. Terrafem genom att stödja våldsutsatta kvinnor via vår nationella jourtelefon, vårt skyddade boende samt det opinionsarbete som organisationen driver för att uppmärksamma och synliggöra våldet, säger Bernardita Nunez, verksamhetsledare för Terrafem och Maj Karlsson, socialpolitisk talesperson (V).

Med årets konferens vill Vänsterpartiet och Terrafem bjuda in riksdagsledamöter, myndigheter, kvinno- och tjejjourer och andra feminister att ta del av det arbete som görs, särskilt riktat mot målgruppen unga kvinnor utsatta för våld i hederns namn. Vänsterpartiet och Terrafem vill även uppmärksamma och problematisera våldsbegreppet, stödet och skyddet som våldsutsatta kvinnor har rätt till samt vad politikerna kan göra för att säkra finansieringen till kvinnojourerna inklusive det skyddade boendet.

På konferensen deltar i år bland andra Gudrun Nordborg, juris hedersdoktor vid Umeå universitet, Jenny Westerstrand, juris doktor vid Uppsala universitet, Carin Holmberg, fil dr. sociologi, Åsa Witkowski, verksamhetschef på Nationellt centrum för kvinnofrid, Paulina Heller och Anna Kellberg, boendestödjare på Stockholms stads skyddade boende för ungdomar utsatta för våld i hederns namn, samt Mona Sahlin.
I det politiska panelsamtalet deltar Erik Scheller, FP, Linnéa Bruno, Feministiskt initiativ, Gabriela Velasquez, MP, Marie Louise Forslund, ordförande Kristdemokratiska Kvinnoförbundet, Maj Karlsson, Vänsterpartiet, Carina Ohlsson, S-kvinnornas ordförande, Victoria Saxby, jämställdhetspolitiskt sakkunnig på Centerkvinnornas riksorganisation och Ewa Thalén Finné, 1:e vice ordförande Moderatkvinnorna.

För mer information och fullständigt program:

Bernardita Nunez, verksamhetsledare Terrafem: 070-886 58 52

Maj Karlsson, socialpolitisk talesperson, Vänsterpartiet: 072-538 33 50