Rossana Dinamarca: Låt oss göra danstillståndet till en absurd parantes i Sveriges historia

Idag avgörs frågan om det omstridda danstillståndet i Riksdagen. Efter att flera partier försökt samma sak med ett tjugotal motioner har Vänsterpartiet lyckats få ett bifall för sin motion med en bred majoritet i Justitieutskottet. Vi vill därför bjuda in alla till en förfest på Mynttorget kl 14:00 i eftermiddag, tillsammans ska vi dansa bort danstillståndet.

Det är smått absurt och rimmar illa i ett modernt samhälle att ha en ordning där barägare inte vågar spela musik som kan uppmuntra till dans och där människor är förbjudna att spontant brista ut i dans om det inte finns ett särskilt tillstånd. Om detta inträffar måste dansen avbrytas omedelbart, annars riskerar ägaren både böter och ett indraget serveringstillstånd.

-Dans är inte kriminellt. Dans är inte farligt. Dans är bara kul och härligt. Nu kan äntligen danstillståndet bli en absurd parantes i Sveriges historia, säger Rossana Dinamarca, kulturpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

För att en krog ska få ett serveringstillstånd görs en prövning. Då genomför även Brandmyndigheten en inspektion för att säkerställa att den aktuella lokalen uppfyller kraven på brandsäkerhet. Om en krog väl får sitt serveringstillstånd borde proceduren med att ansöka även om ett danstillstånd anses som överflödig. Det är också en onödig detaljstyrning av människors liv och fritid.

Förfesten börjar kl 14:00 på Mynttorget och voteringen sker kl 16:00 i Riksdagen. En utredning kommer att tillsättas vid ett bifall för motionen.

Torsdag den 14 april
Kl: 14:00-15:30 på Mynttorget
Event: Dansa bort danstillståndet, https://www.facebook.com/events/1110305735678811/
DJ lineup: Rossana Dinamarca och AmberValent från Femtastic
Danskollektivet Motion:Motion bjuder på ett smakprov från dansföreställningen Får jag dansa här?

Sofia Zouagui, pressekreterare, 072-736 59 33