Skolböcker ska inte innehålla rasistiska stereotyper

Sara Bessa skulle hjälpa sin bror med religionsläxan då hon upptäckte rasistiska stereotyper i skolbokens exempel. Boken, SOL 3000 Religion och Liv årskurs 6-9, gavs ut 2004 har blivit reviderad av förlaget Natur och Kultur, men upplagan med rasistiska stereotyper har cirkulerat sedan dess och först nu är det ett syskon till en elev som reagerar.

- Det säger skrämmande mycket om vilket samhällsklimat vi har, säger Rossana Dinamarca, skolpolitisk talesperson (V), som menar att det enda rimliga nu är att förlaget måste återkalla samtliga böcker och ersätter med nya, fria från rasistiska stereotyper.

- Det är sällan skolorna har råd att köpa in nya uppsättningar läromedel från år till år, men jag häpnar över att boken använts i tio år utan att skolan reagerat, säger Dinamarca och fortsätter:

- Vem vet hur många barn som blivit kränkta av det här genom åren? Och hur många barn är det som har givits den här skeva och rasistiska bilden av araber och muslimer?

Rossana Dinamarca, utbildningspolitisk talesperson Vänsterpartiet: 070-254 24 15