Starkare Vänster i SKL ska driva vinstjakten ur välfärden

Under SKL:s valkongress tillsattes under eftermiddagen den nya styrelsen, där Vänsterpartiet får ett betydligt större inflytande än tidigare med två ledamöter, Emil Broberg och Anna Hövenmark, och en ersättare, Ida Legnemark.
Det här ger oss helt nya möjligheter att vara pådrivande i arbetet för en välfärd att lita på, en jämlik välfärd som alla får del av, säger Emil Broberg, gruppledare för Vänsterpartiet i SKL.

Efter SKLs kongress består Vänsterpartiets grupp av ca 30 personer. Vänsterpartiet ingår också för första gången i SKL:s ledningsgrupp och har fått sin första ordförande för en beredning. Det är Eva Olofsson, oppositionsråd i Västra Götalandsregionen som tar över som ordförande i beredningen för primärvård och äldreomsorg.
-  Under den kommande mandatperioden vill vi att SKL ska arbeta aktivt med att demokratisera och utveckla välfärden. Vi vill skapa en jämlik välfärd utan vinstintressen. Detta kommer synas tydligt i vårt arbete under de kommande fyra åren, säger Emil Broberg.

Emil Broberg, gruppledare för vänstern i SKL

Vänsterpartiets presstjänst