• Vänsterpartiet/

Transportstyrelsens förslag på åtgärder mot illegal yrkestrafik: Förslag i rätt riktning - men inte tillräckligt

Transportstyrelsen presenterade idag förslag på åtgärder för att minska den omfattande illegala yrkestrafiken. Bland förslagen finns flera åtgärder för taxi- och åkerinäringen som Vänsterpartiet drivit.
 - Vi hade hoppats på vassare krav för en fungerande taxibransch med seriösa företag. Det är positivt att högre krav på lokalkännedom för förare ställs och att polisen får möjlighet att beslagta registreringsskylten om taxametern inte är ok. Men förslaget om att man i förväg ska lämna uppgift om jämförpriset överstiger 500 kronor riskerar att bli ett slag i luften då informationen inte med säkerhet blir tydlig för resenären. Bättre att istället helt enkelt införa en maxtaxa för taxiresor, menar Siv Holma (V) trafikpolitisk talesperson.

Siv Holma ser positivt på ett flertal åtgärder som föreslås mot den illegala åkeritrafiken. Det är på tiden att en lag införs för att direkt på plats förhindra färd för de som inte följer reglerna genom s.k. klampning samt kraftfulla sanktionsavgifter. Det kommer att ge förbättrade möjligheter för polis och tull.
- Jag hade hoppats på skarpare förslag för att de som beställer en transport inte använder sig av illegal trafik. Vänsterpartiet kommer att föreslå ytterligare åtgärder både för åkeri- och taxinäringen när propositionen kommer för att stärka seriös verksamhet och goda arbetsvillkor. Inför vi därutöver en kilometerskatt för tung trafik i Sverige skapas goda förutsättningar för kontrollerande myndigheter att se till att vi äntligen får rimliga villkor med legal trafik på våra vägar, säger Siv Holma.

Siv Holma, riksdagsledamot Vänsterpartiet, tfn. 070-343 95 83
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070 620 00 64