V överklagar Nordiska motståndsrörelsens polistillstånd

Vänsterpartiet överklagar polisens beslut om att ge Nordiska motståndsrörelsen, NMR, tillstånd att närvara i Almedalen.

Tidigare i vår beslutade Region Gotland att hyra ut mark till NMR. I samband med det gav polisen gruppen tillstånd att hålla så kallad allmän sammankomst under politikerveckan. Detta överklagar nu Vänsterpartiet till polisen.
– Almedalsveckans syfte är att utveckla demokratin genom ett öppet samtal mellan politiska partier, civilsamhällets organisationer och allmänheten. Att tillåta en nazistisk våldsbejakande organisation att vara där motverkar syftet, säger Mia Sydow Mölleby, gruppledare för Vänsterpartiet och ledamot i VU.

Lokala ombudsmän för samtliga riksdagspartier är huvudarrangörer för politikerveckan i Almedalen. De ser nu över reglerna inför nästa år, men Vänsterpartiet menar att det redan i år finns grund för att förbjuda NMR:s närvaro.
– Nordiska motståndsrörelsen använder våld och hat och hot som politisk metod och att se över riktlinjerna till nästa år är inte tillräckligt. De förvägrar andra människors möjligheter att uttrycka sig och delta i samtalet. Så kan vi inte ha det, fortsätter hon.

För med information kontakta:
Mia Sydow Mölleby
Gruppledare i riksdagen och gruppledare i VU

Vänsterpartiets presstjänst
070 620 00 64 (ej sms)