Vänsterpartiet antog EU-plattform

Den nyvalda partistyrelsen har antagit den plattform som Vänsterpartiet går till val på i maj. Fokus ligger på arbetsrätt, EU-kritik och att motverka den ekonomiska politik som förvärrat krisen i Europa.

– EU:s politik har räddat banker men skickat ut miljoner människor i fattigdom. Hundratusentals människor runt om i Europa har tvingats att lämna sina hem för att hitta ett jobb i ett annat land. Tiotusentals barn får växa upp hos mor- eller farföräldrar. Det vill vi ändra på. Vi vill stärka alla löntagares rättigheter och lägga om EU:s politik. Bankerna ska få betala sina egna förluster. Länder måste kunna lämna den misslyckade valutaunionen, säger Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiets EU-lista toppas av Malin Björk, som har lång erfarenhet av arbete med jämställdhetsfrågor. Hon arbetar för närvarande som politisk rådgivare i EU-parlamentet.

– Vi är ett EU-kritisk parti. EU behöver fler parlamentariker som kritiserar centralstyret och föreslår en annan politik. Det behövs mer vänsterpolitik i Europa. Arbetsrätten är ett sådant område. Den som jobbar i Sverige ska ha svenska kollektivavtal. Vi vill riva upp Lavallagen och kräver att EU:s fördrag ändras så att löntagarnas rättigheter blir viktigare än företagens vinster, säger Malin Björk.

Läs EU-uttalandet här.

José Gutierrez, pressekreterare till Jonas Sjöstedt: 072-207 35 53