Vänsterpartiet begär att riksdagen debatterar #metoo

Vänsterpartiet har lämnat in en begäran om att riksdagen ska hålla en så kallad aktuell debatt utifrån #metoo-uppropen. Politiken måste agera.

– Vi har alla hört vittnesmål efter vittnesmål, från kvinnor i bransch efter bransch. Ingen kan längre blunda för hur problemen med sexuella trakasserier och övergrepp skär genom hela samhället. Nu måste vi i politiken komma med lösningar. För att sätta press och få saker att hända har vi begärt en aktuell debatt i riksdagen, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

– Metoo är en revolution. Trots vedervärdiga vittnesmål så är något stort på gång. Vi håller på att bryta tystnadskulturen och vi har ett bättre läge än någonsin att bryta med de patriarkala maktstrukturerna. Vi kan inte stanna vid att förfasas över berättelserna, menar vi allvar med att #metoo måste vi göra verklighet av förslagen som förebygger sexuellt våld, som motar bort sexismen och som förändrar maktförhållanden, säger Rossana Dinamarca, Vänsterpartiets feministiska talesperson.

Arbetet mot mäns överordning genomsyrar hela Vänsterpartiets politik. Enskilda förslag som direkt skulle påverka situationen med sexuella trakasserier och övergrepp handlar om alltifrån förändrad sexualbrottslagstiftning och förbättrad sex- och samlevnadsundervisning, till att göra upp med osäkra anställningsformer för att förhindra beroendesituationer.

Jessica Nordh, pressekreterare till Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)