Vänsterpartiet kräver Ewa Björlings avgång

Vänsterpartiet vill att handelsminister Ewa Björling avgår. Kravet kommer efter avslöjandena om hennes ansvar i Saudiaffären. I en riksdagsdebatt under fredagen fick handelsministern chans att reda ut historien men kunde inte ge några tillfredsställande förklaringar.

- Ewa Björling bär ett tungt ansvar i Saudiaffären och i mörkläggandet av planerna på en vapenfabrik. Idag hade hon chansen att förklara sig i riksdagen men det var tydligt att hon inte ville bidra till att lösa den här frågan. Vi saknar därför för förtroende för henne som minister, säger Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets partiledare.

- Björling har vilselett medborgarna om vad hon har känt till i affären. Hon dessutom ansvarig för myndigheten ISP. Den myndigheten undanhöll information från riksdagens ledamöter och har gett tillstånd åt ett bulvanföretag skrivet i en lägenhet i Hägersten att förvara torpeder. När vi frågar vad hon tänker göra åt detta svarar hon att allt är i sin ordning.

José Gutierrez, pressekreterare till Jonas Sjöstedt: 072-207 35 53

Om oss

Kort om Vänsterpartiet: Vänsterpartiet är ett parti med rötter i den svenska arbetarrörelsen. Vi arbetar för rättvisa och jämställdhet. Vi tror att människor tillsammans kan skapa ett bättre samhälle.