Vänsterpartiet valde nytt verkställande utskott

Vänsterpartiets partistyrelse valde på lördagen ett nytt verkställande utskott, VU. Ny i sammanhanget är Ida Legnemark, Borås.

– Jag är mycket nöjd med det nya verkställande utskottet. Vi har ett viktigt år framför oss, med val till både EU-parlamentet och riksdagen. Vår linje, där vi vill få bort det privata vinstintresset, ligger fast. Med den här uppställningen är vi väl rustade att förverkliga vår politik och få bort den borgerliga regeringen, säger Jonas Sjöstedt.

Ida Legnemark är ny ledamot i verkställande utskottet. Till vardags arbetar Ida, som är språklärare i grunden, med verksamhetsutveckling i skolfrågor. Hon är dessutom gruppledare för Vänsterpartiet i det rödgrönt styrda Borås.

– Det känns väldigt kul att ha fått förtroendet att ingå i partiets yttersta ledning. Eftersom jag jobbar med utbildningsfrågor är jag väl insatt i de problem som finns med riskkapitalister i sektorn. Jag ser fram emot att vinna valet och få ordning på skolan, säger Ida Legnemark.

Det nya verkställande utskottet består av följande personer:

Jonas Sjöstedt (partiordförande), Umeå

Ulla Andersson (vice ordförande), Gävle