Vänsterpartiet vill att Sverige bidrar till fred och säkerhet

Regeringen har idag presenterat förslag på hur Sverige kan bidra till fred och säkerhet i Afrika och Mellanöstern. Samtidigt föreslår de borgerliga partierna att Sverige ska skicka stridsplan till Syrien. Vänsterpartiet stöder regeringens förslag och välkomnar att regeringen avvisar de borgerligas förslag.

Samtliga förslag som regeringen presenterat rör förstärkningar av redan pågående insatser. Det handlar bland annat om att Sverige ska bidra med flygtransporter i Mali.

- Vi tycker att det är positivt att man nu förstärker Sveriges insatser för fred och säkerhet i Afrika och Mellanöstern. Det är insatser som har stöd i folkrätten och i FN, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

- Vänsterpartiet välkomnar regeringens beslut att avvisa de borgerliga partiernas förslag att skicka stridsflygplan till Syrien. Det sista som det hårt prövade folket i Syrien behöver nu är fler stridsflygplan, säger Hans Linde.

Hans Linde, ledamot i utrikesutskottet  Vänsterpartiet, 070-290 07 40
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64