Värna personalens rätt vid upphandlingar

Vänsterpartiet ställer sig bakom Kommunals krav om personalens rätt att följa med från ett företag till ett annat med befintliga villkor när ett nytt transportbolag vinner en upphandling hos kommuner och landsting. Detta måste förtydligas antingen genom ny lagstiftning eller genom klargörande av nuvarande lagstiftning.

- Vi välkomnar Kommunals initiativ. Vi har sett nog av vanskötsel från privata bolag inom transportsektorn, men också nog av oansvarigt beteende från många kommuner och landsting när det gäller upphandlingar på senare år. Det måste bli slut på att man gör sig av med tillsvidareanställd personal vid upphandlingar, för att strax återanställa dem i andra bolag med betydligt sämre villkor och löner, säger Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.
- Den offentliga sektorn ska vid upphandlingar arbeta för att motverka dumpning av löner och villkor. Det innebär även tydliggörande att betydande förändringar av anställningsvillkor inte ska kunna göras hur som helst utan att detta kan ses som avtalsbrott. Det gäller till exempel ändring av tjänstgöringsgrader från heltid till deltid och omvandling av fasta tjänster till visstider.

Ali Esbati, riksdagsledamot för Vänsterpartiet: 073-370 64 26