Bokslutskommuniké 2015-12-31

Varbergs Sparbank AB (publ), 516401-0158, har under 2015 gjort ett rörelseresultat på 176 Mkr (179 Mkr) och haft en tillväxt i balansräkningen på 12,0% (7,3%).

Året har varit speciellt på många sätt, bland annat har vi i Sverige för första gången någonsin fått se negativa räntor. Banken har valt att inte sänka inlåningsräntorna i samma utsträckning som marknadsräntor och utlåningsräntor i syfte att premiera våra kunder.

Banken har under året som gått tagit ett antal strategiska beslut kring utvecklingen av verksamheten. Det som genomförts så här långt är att Varbergs Sparbank blivit publikt bolag och att banken satt upp ett program för upplåning genom utgivning av obligationer på kapitalmarknaden. Nästa beslut att genomföra är en förändring av dagens kontorsstruktur.

Det har hänt mycket inom bankvärlden de senaste åren. Förutom en rad nya lagkrav har digitaliseringen ökat mycket och förändrat kundernas beteende. Det är inte lika högt tryck på kontoren längre vad gäller vardagliga banktjänster, utan istället är det rådgivningen som tagit mer plats. Därför kommer vi under 2016 att stänga kontoren i Skällinge, Bua och Träslövsläge och flytta verksamheterna till våra kvarvarande fem kontor; Varberg, Horred, Veddige, Tvååker och Håsten.

Att slå ihop verksamheterna är ett sätt att skapa förutsättningar för att ytterligare förbättra rådgivningen och möta kundens behov. På ett större kontor skapar vi ett naturligare klimat för erfarenhetsutbyte vilket ger bättre kvalité i rådgivningen. I samband med förändringarna kommer vi att bygga om våra kontor i Tvååker och Veddige med syfte att förbättra våra mötesplatser.

kundservice@varbergssparbank.se, Växel 46 340 666000, Fax 0340 66 60 08