Delårsrapport 2015-01-01 till 2015-06-30 Varbergs Sparbank AB (publ) 516401-0158

Efter första halvåret 2015 visar Varbergs Sparbank ett resultat på 137 Mkr jämfört med 119 Mkr under samma period 2014. De drivande faktorerna har varit en god tillväxt och en ökad avkastning på finansiella tillgångar. Tillväxten i balansräkningen på 4% kommer huvudsakligen från ökad utlåning och inlåning. Under perioden har en omflyttning av räntebärande värdepapper skett från säkerställda obligationer till stats- och kommunobligationer i syfte att förbättra bankens likviditetstäckningskvot.

Omvärldsutveckling

Den splittrade utveckling som vi sett i väldens olika ekonomiska block de senaste åren har fortsatt under 2015. Den amerikanska ekonomin har visat betydande tecken på återhämtning, med god sysselsättning och tecken på inflation. Därmed har Federal Reserv Bank (FED) börjat tala om räntehöjningar och möjligheten att genomföra sådana redan under hösten 2015.

I Europa har istället hjulen bromsat in vilket föranlett europeiska centralbanken att agera i forma av ett kraftfullt åtgärdsprogram under våren. Detta tog formen av obligationsköp i stor skala och under lång tid med förhoppningar om att få igång investeringar och konsumtion. Grekland har fortsatt att vara en komplicerande faktor för Europa och strax efter halvårsskiftet var risken för att Grekland skulle lämna eurosammarbetet högre än någonsin tidigare.

Läget i Kina har börjat framstå som lite osäkrare efter en sommar som präglats av stora fall på börserna i landet som bromsats genom statlig intervention. Kinas tillväxt takt är fortfarande betydligt högre än det globala genomsnittet men under sensommaren har utfallen visat en avmattning vilket Kina svarat på genom att devalvera sin valuta.

I Sverige har inflationen lyst med sin frånvaro och i kombination med en relativt hög kronkurs så har det fått Riksbanken att agera med extrema metoder. För första gången någonsin har vi en negativ styrränta i Sverige. Samtidigt försöker Riksbanken få ner långräntekurvan genom att köpa statsobligationer. Att inflationen och inflationsförväntningarna fortfarande är låga gör att sannolikt kommer att kunna se ytterligare åtgärder under hösten.

Resultat

Den rekordlåga styrräntan som inledde året och sedan under perioden blev negativ har satt stora spår i bankens räntenetto. Ränteintäkterna har sjunkit med 28 mkr medan räntekostnaderna bara sjunkit med 20 mkr. Att marginalen pressas beror med andra ord på att banken inte sänkt inlåningsräntorna i samma takt som utlåningsräntorna. Vilket i sin tur är en konsekvens av att inlåning från allmänheten står för alla finansiering av utlåningen och banken har inte tillämpat några negativa räntor på inlåningskonton. Det som gör att minskningen i räntenetto begränsar sig till 8 mkr är tillväxttakten.

Den låga räntan pressar också ner avkastningen på obligationsdelen av bankens finansförvaltning. Detta i kombination med en övergång från säkerställda bostadsobligationer till stats- och kommunpapper står för 3 mkr av de minskade ränteintäkterna.

Avkastningen från finansförvaltningen har dock ökat som helhet i samband med en högre utdelning på aktiedelen av portföljen. Första halvårets resultat innehåller utdelningar på aktieinnehav om totalt 82 mkr, att jämföra med 69 mkr för samma period 2014.

Provisionsnettot har ökat med 15% under 2015 och det två stora orsakerna är ökade förmedlade volymer i Swedbank Robur och Swedbank Hypotek. I fallet med Swedbank Robur har värdetillväxten varit det som ökat volymerna mest. När det gäller förmedlade lån till Swedbank Hypotek så följer den tillväxten med ökningen av boenden och priserna på boenden i bankens verksamhetsområde.

Kostnaderna ökar framförallt med personalkostnader, dels årets lönerevision och dels fler arbetade timmar under första halvåret 2015 jämfört med 2014. Minskningen av övriga allmänna administrationskostnader hör samman med att renoveringen av bankens huvudkontor går mot sitt slut. Ökade övriga rörelsekostander är orsakade dels av ökningen i antal lån och kostnaden förknippad med det samt under perioden genomförda marknadsundersökningar.

Kreditförlusterna under första halvåret 2015 är som netto positiva, d.v.s. återföringar från ej längre erforderliga reserveringar är större än nya tillkommande. Bedömningen är att bankens kreditreserveringar är tillräckliga utifrån de bedömda kreditriskerna i utlåningsstocken.

Finansiell struktur

Bankens balansräkning har vuxit med 519 mkr under det första halvåret 2015. Under samma period föregående år var tillväxten 372 mkr. På tillgångssidan har Utlåning till allmänheten och kreditinstitut samt Aktier stått för den stora ökningen. När det gäller skuldsidan så är det Inlåning från allmänheten som är den post som står för lejonparten av tillväxten.

Utlåningstillväxten består av både krediter till företag och privatpersoner och den största delen är relaterad till bostäder/fastigheter. Majoriteten av bostadskrediter har dock, även som tidigare, förmedlats till Swedbank Hypotek där tillväxten varit 506 mkr under första halvåret.

Ökningen i aktieposten kommer sig av ett ökat innehav i Swedbank aktier. Under första halvåret 2015 har banken köpt 370 000 st. Swedbankaktier. Den genomsnittliga anskaffningskursen för bankens innehav av Swedbankaktier var per halvårsskiftet 58,55 kr. Bankens innehav av Swedbankaktier var vid utgången av första halvåret 2015 7 370 000 st.

En förflyttning från säkerställda bostadsobligationer till stats- och kommunobligationer har gjorts under perioden. Syftet med förändringen är att banken skall upprätthålla en god likviditetstäckningsgrad enligt CRR (Capital Requirement Regulation) och CRDIV (Capital Requirement Directive).

Ökningen av inlåning från allmänheten på 427 mkr är mycket stark och gör att banken har en ut-/inlåningskvot under 1,0. Ökningen har till absolut största del kommit från bankens privatkunder och landat på sparkonton och fastförräntad inlåning. De tre vanligaste sparkontona står för 80 % av inlåningsökningen.

Bankens hela affärsvolym, definierad som av banken förvaltade och förmedlade kundvolymer såväl i bankens egna produkter som i förmedlade produkter, uppgick per 30/6-15 till 37 073 mkr vilket är en ökning med 2 114 mkr under första halvåret. Förutom de nämnda ökningarna i utlåning och inlåning från allmänheten så har det skett en stor värdetillväxt i kombination med nettoinsättningar i fonder och försäkringar, totalt en tillväxt på 538 mkr. Ökningar i depåer på 184 mkr är ett resultat en ökade marknadsandelar för banken i det segmentet. Utlåningen i Swedbank Hypotek på 506 mkr är som sagt mycket stark och är det nästbästa halvåret vad gäller förmedlade hypotekskrediter i bankens historia. Att tillväxten är stark är i sig inget självändamål men det är absolut en faktor som förstärker resultaträkningen när marginalerna pressas. Tillväxten har skett utan att förändra riskprofilen i bankens utlåningsstock.

Likviditet

Bankens likviditetsreserv bestående av kassa, placeringar i annan bank, statsobligationer, kommunobligationer och säkerställda bostadsobligationer uppgick till 1 422 mkr vilket motsvarar en ökning med 48 mkr sedan årsskiftet. Likviditeten är på en god nivå i banken och fokus under perioden har varit att förändra de likvida tillgångarnas struktur i syfte att optimera en god likviditetstäckningsgrad snarare än att utöka likviditetsreserven. Detta syns i förflyttningen från säkerställda bostadsobligationer till stats- och kommunobligationer.

Likviditetstäckningsgraden är per halvårsskiftet 225 % vilket är betydligt över kravet på 60 % som kommer att börja gälla den 1/10 i år för att sedan stegas upp till 100 %. Likviditetstäckningsgraden testar hur banken skulle klara en period om 30 dagar med svårt stressade marknadsförhållanden.

Bankens långsiktiga likviditetsförmåga mäts i måttet Stabil finansiering. I detta mått matchas tillgångar och skulder ur ett längre perspektiv med avsikt att förhindra att banken finansierar utlåning med långa löptider genom inlåning eller upplåning med korta löptider.

Banken har under första halvåret arbetat intensivt med att förbereda ett kommande obligationsprogram (MTN, Medium Term Note). Syftet med ett sådant obligationsprogram är att komplettera bankens huvudsakliga finansieringskälla, inlåning, och att förlänga förfallostrukturen på finansieringen.

Kapital

Bankens Eget kapital uppgick per 30/6-15 till 2 925 mkr vilket gav en soliditet på 23,9%. Detta gör banken till en av de solidaste i landet.

Reglerna om kapitaltäckning bidrar till att stärka bankens motståndskraft mot finansiella förluster och därigenom skydda bankens kunder. Reglerna innebär att bankens kapitalbas skall täcka dels de föreskrivna minimikapitalkraven, vilket omfattar kapitalkraven för kreditrisker, marknadsrisker och operativa risker och dessutom omfatta beräknat kapitalkrav för ytterligare identifierade risker i verksamheten i enlighet bankens interna utvärdering av kapital och risker (IKU).

I arbetet med kapitalplanering gör banken med andra ord både beräkningar av risker enligt bankens tolkning av CRR (Capital Requirement Regulation) och CRDIV (Capital Requirement Directive)och kompletteringar av övriga bedömda risker. Arbetet sker löpande och befästs bland annat i styrelsens beslut av bankens IKU och i de kvartalsvisa rapporteringarna till Finansinspektionen.

Bankens kapitalbas, d.v.s. Eget kapital justerat för avdrag enligt gällande regelverk, var 1 648 mkr. De största justeringarna mellan Eget kapital och bankens kapitalbas är avdrag för bankens innehav av Swedbankaktier med 1 148 mkr och att årets vinst, 125 mkr, inte tas med i kapitalbasen vid halvårsskiftet. Banken använder sig av schablonmetoden för beräkning av kreditrisk. Kreditriskerna per 30/6-15 var 7 194 mkr och tillsammans med övriga risker var det totala riskvägda exponeringarna 7 834 mkr.

Bankens kapitalrelation var 21,04 % jämfört med 22,04 % vid årsskiftet och 20,52 % vid halvårsskiftet 2014. Hela bankens kapitalbas består av kärnprimärkapital. Att bankens kapitalrelation sjunker med 1 % beror på att vinsten för första halvåret inte medräknas i kapitalbasen. Hade den gjort det hade kapitalrelationen istället varit 22,63 %.

Förlängt samarbetsavtal

Banken har under våren träffat avtal med Swedbank AB (publ) som innebär att samarbetsavtalet förlängs till och med den 30 juni 2020 med automatisk förlängning därefter med två år i taget. Det tidigare avtalet gällde till och med den 30 juni 2017.

Andreas Björk,Ekonomichef
Direkt 46 340 666178, Mobil 46 70 3991279, Vxl 46 340 666000