Varbergs Sparbank AB (publ) fortsätter att prioritera arbetet mot penningtvätt och terroristfinansiering

Arbetet mot penningtvätt och terroristfinansiering är ett ämne som ligger högt upp på agendan för alla banker och så även i Varbergs Sparbank. Banken har under det senaste året arbetat intensivt med att höja nivån inom ett antal områden rörande arbetet mot penningtvätt och terroristfinansiering. Arbetet har varit resurskrävande men också lett till stora förbättringar.

För cirka ett år sedan genomförde Finansinspektionen en granskning av bankens arbete mot penningtvätt och terroristfinansiering. Under förberedelserna för besöket och under själva granskningen identifierades ett antal områden där banken behövde höja kvalitén, exempelvis kundkännedomen för vissa kunder och ytterligare förfina riskanalysen.

Banken mottog den 8/11 -17 en slutskrivelse där Finansinspektionen avslutar ärendet.

I delårsrapporten för kvartal tre som publicerades den 20/10-17 beskrev banken ärendet och angav också att en eventualförpliktelse förelåg. Denna eventualförpliktelse bedömer banken upphör i och med slutskrivelsen.