Varbergs Sparbank Finansierar Företagsinkubator

Potential.vbg är en stiftelse som bildas med kapital från Varbergs Sparbank genom Sparbankstiftelsen Varberg, där syftet är att stötta nyföretagande som skapar värde för Varbergs näringsliv, och som bidrar till att realisera visionen om Västkustens kreativa mittpunkt.

VARBERG , den 21:a januari, 2016. Idag lanseras företagsinkubatorn Potential.vbg . Vbg står för Varberg och inkubatorn ska främja nyföretagande som skapar värde för Varbergs näringsliv. Stöttandet av nytänkande affärsidéer är ett steg i att realisera visionen om Varberg som ’Västkustens kreativa mittpunkt’. För detta har Varbergs Sparbank, genom Sparbanksstiftelsen Varberg, garanterat minst 20 miljoner kronor över fem år för att finansiera driften och bistå med kapital till Potential.vbg.

I en unik satsning, där fokus ligger på att skräddarsy och finansiera planer som stöttar och accelererar uppstarten av nya verksamheter utifrån varje företags individuella behov, erbjuder Potential.vbg råd, kontakter och riskkapital till de företag som kvalificerar sig.

Detta arbetssätt ställer höga krav på erfarenhet och kompetens, vilket säkerställs genom rekryteringen av Jannike Åhlgren som Operativ Chef för verksamheten. Jannike kommer närmast från rollen som Näringslivschef och VD för Marknad Varberg.

”Jag vill fortsätta jobba med Varbergs näringsliv, och här finns en fantastisk möjlighet att göra det”, säger Jannike om Potential.vbg. ”Nu är det full fart framåt. Vi sitter inte och väntar på att idéerna ska ramla in, utan söker aktivt där vi tror att dom finns, såsom på större företag, bland jobbpendlare till Göteborg och bland utflyttade Varbergare. Vi söker affärsidéer med värdepotential, som är nytänkande och som kan och vill växa sin verksamhet utanför Varbergs kommungräns. Individerna är centrala i alla verksamheter och vi håller dem i handen när de tar steget in i entreprenörsvärlden. Vi hjälper dem att snabba upp de första stegen att etablera en ny verksamhet.”

”Pengarna från Sparbanksstiftelsen ger oss möjlighet att bygga långsiktigt med fullt fokus på entreprenörernas behov”, säger Jon Lindén, styrelseordförande i Potential.vbg. ”Som återfallsentreprenör är jag jätteglad att vi kan realisera detta i Varberg. Att starta bolag är en emotionell berg-och-dalbana där man hela tiden måste fatta en massa beslut och där man kastas mellan hopp och tvivel. Jag tycker inte att det startas tillräckligt många nya spännande bolag i Varberg, och jag är övertygad om att Potential.vbg kommer att göra en skillnad här.”

En av initiativtagarna till Potential.vbg är Per Richardsson, VD för Varbergs Sparbank. ”Vi vill göra mer för Varbergs näringsliv”, säger Per. ”Näringslivet är motorn i samhället. Varberg har ett fint näringsliv, och med Potential.vbg ämnar vi skjuta in lite raketbränsle som får det att hända mer och pratas mer om Varberg som näringslivs- och entreprenörsstad.”

För mer information, besök www.potentialvbg.se eller kontakta Jannike Åhlgren på jannike@potentialvbg.se eller 0704-670 672.

Om Potential.vbg

Potential.vbg är en stiftelse som bildas med kapital från Sparbankstiftelsen Varberg, där syftet är att stötta nyföretagande som skapar värde för Varbergs näringsliv och bidrar till att realisera visionen om Varberg som ”Västkustens kreativa mittpunkt”. Genom att tillhandahålla rådgivning, kontakter och riskkapital kan Potential.vbg bistå entreprenörer under uppstarten av nya verksamheter. För mer information, se www.potentialvbg.se .

Besöksadress huvud dkontoret: Bäckgatan 16-18 i Varberg

kundservice@varbergssparbank.se , Växel 46 340 666000, Fax 0340 66 60 08

Om oss

Din bank på hemmaplan - vi skapar möjligheter Varbergs Sparbank har sitt säte och huvudkontor i Varberg. En affärsvolym på cirka 37 miljarder. Vi är ca 130 anställda fördelade på telefonbank och 8 kontor i Varbergs kommun och Horred i Marks kommun. Varbergs Sparbank har kontor i Varberg (Torget och Håsten), Horred, Bua, Skällinge, Tvååker, Träslövsläge och Veddige. Varbergs Sparbanks verksamhet är lokal. Alla beslut fattas här - stora som små, av oss som känner kunden, verksamheten och marknaden. En unik närhet. Vi är en av Sveriges mest solida banker med en soliditet på ca 24%. Varbergs Sparbank har ett samarbetet med Swedbank. Samarbetet omfattar framför allt produktsortiment, IT-stöd samt hypoteks- och fondverksamhet. Bankens verksamhet är uppbyggd kring tre affärsområden som samarbetar för kundens bästa.