Äggarullning med Ung Omsorg på Valkyrian

Tisdagen den 31 mars kommer Ung Omsorg till Vardaga Valkyrians äldreboende i Tomelilla och ordnar traditionell äggarullning för de boende.

Ung Omsorg är ett företag som erbjuder ungdomar extrajobb i äldreomsorgen. Ungdomarna besöker äldreboenden och ordnar aktiviteter tillsammans med de äldre. De ersätter inte den ordinarie personalen, men sätter guldkant på de äldres tillvaro med meningsfull social samvaro. Det kan vara allt från en promenad till högläsning ur tidningen, bakning, bingo eller sällskapsspel. Tanken är också att ungdomar ska bli intresserade av att arbeta inom omsorgsyrket, som riskerar att bli ett bristyrke inom några år.

Vardaga har samarbetat med Ung Omsorg sedan 2008 och är företagets huvudpartner. Ung Omsorg finns på över 40 Vardagaboenden över hela landet, där Valkyrian är det sydligast belägna.

”Ung Omsorg besöker oss på Valkyrian på lördagar och lov. På lördagarna är det oftast bakning på schemat. Även om de boende inte kan delta aktivt i bakningen är de med i köket, tittar på, får känna god doft och framför allt äta”, berättar Helen Frennemark Hållö, verksamhetschef på Valkyrian.

Och nu när det är påsklov blir det alltså lite extra aktiviteter. Äggarullningen på tisdag startar vid närmaste backe runt kl 14, då äggen ska rullas nerför backen. Även på långfredag kommer Ung Omsorg till Valkyrian, då för att måla ägg tillsammans med de boende.

Media är välkomna att delta i äggarullningen och kanske prova på att rulla ett ägg nerför backen enligt skånsk tradition. Adress: Västergatan 38, Tomelilla.

Kontakta gärna verksamhetschef Helen Frennemark Hållö om intresse finns att delta. Telefon 0708-424928.

För mer information om Ung Omsorg, kontakta Benjamin Kainz, grundare. Telefon 073-977 05 57.