Asylsökande får praktik i Göteborgs omsorg

24 asylsökande får nu praktikplatser i Vardagas och Nytidas verksamheter i Göteborgsområdet. Detta som ett led i Ambeas, Nytidas och Vardagas projekt för att erbjuda praktik till asylsökande i samarbete med Migrationsverket.

Målet är erbjuda 2000 asylsökande praktikplatser i Vardagas äldreomsorg och Nytidas verksamheter inom funktionsnedsättning i hela Sverige under en tvåårsperiod.

− Vi vill bidra till att lösa integrationsutmaningen. Vi är därför mycket glada över att nu kunna ställa upp praktikplatser vid våra ca 450 verksamheter, säger Ambeas VD Fredrik Gren.

Mot denna bakgrund ordnas ”speed-dating” på olika orter med kandidater som Migrationsverket valt ut. I Göteborg hölls en träff den 6 oktober och den resulterade i att 24 asylsökande fått praktik på Nytidas och Vardagas enheter i Göteborgsområdet. I Vardaga tar äldreboendena Agaten och Lotsen i centrala Göteborg och Fässberg i Mölndal emot praktikanter.

Dessutom ordnas svenskundervisning i samarbete med ABF i Göteborg för praktikanterna.

Media är välkomna att kontakta verksamhetscheferna på respektive enhet om ni önskar skriva något om projektet:

Verksamhetschef Tahereh Mikaili, Vardaga Lotsen, 0733-25 09 50, tahereh.mikaili@vardaga.se

Verksamhetschef Lotta Adamsson, Vardaga Agaten, 0709-46 03 86, lotta.adamsson@vardaga.se

Verksamhetschef Inger Bergstedt, Vardaga Fässberg, 0734-20 53 88, inger.bergstedt@vardaga.se

Ni kan också kontakta: Medieansvarig Pia Säwe, Ambea,´0733-77 14 10, pia.sawe@ambea.se

Vardaga är en av Sveriges största privata aktörerer inom äldreomsorg med ca 80 boenden runt om i landet. Vi skapar trygghet och trivsel i vardagen för våra boende vars omsorgskvalitet ytterst garanteras av 7.000 experter på omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Nytida ingår vi i Ambea. www.vardaga.se