Första spadtaget till Villa Idun, Enköpings nya äldreboende

Vardaga uppför i samarbete med Hemsö ett nytt ett äldreboende i Enköping, Villa Idun. Boendets 54 lägenheter fördelar sig på tre våningar som kommer att inredas enligt Vardagas nya boendekoncept. Byggnationen startar under våren 2017 och uppförs enligt Miljöbyggnad Silver.

Villa Idun får förutom lägenheter för de boende även en anhöriglägenhet och en inspirerande och funktionell utemiljö. Inflyttning är beräknad till hösten 2018.

─ Vi finns redan idag i Enköping genom äldreboendet Rosengården, som vi driver på entreprenad på uppdrag av Enköpings kommun. Vi har ett gott samarbete med kommunen och ser fram emot att etablera oss även i egen regi i staden. Med vårt nya boendekoncept skapar vi en trivsam miljö, som är särskilt anpassad till äldres behov och önskemål, säger Ulla Tansen, affärsområdeschef för Vardaga.

Vardagas boendekoncept har fokus på nordisk design och kombinerar funktion och form till en boendemiljö som är anpassad för de boendes fysiska behov samtidigt som miljön är ombonad och hemtrevlig. Färger och inredningsdetaljer är med grund i forskning och evidens anpassade till det åldrande ögat och underlättar för personer med demenssjukdom att orientera sig på boendet.

– Vi har hittat ett bra koncept tillsammans med Vardaga och har tidigare med gott resultat byggt åt dem på flera orter i Sverige. Vi har byggt upp en god förståelse för de krav som ställs på äldreboenden och våra projekt präglas alltid av ett hållbart och långsiktigt tänkande, säger Jonas Jalkander, Regionchef Nord, Hemsö.

Media är välkomna att närvara när första spadtaget tas till Villa Idun:

När: Fredagen den 5 maj, kl. 15.00-16.00

Var: Byggarbetsplatsen nära Mästergatan, Enköping

Vid ceremonin blir det tal av Nils Styf, VD Hemsö, Fredrik Gren, VD Ambea, Ulla Tansen, Affärsområdeschef, Vardaga samt Anders Wikman, Kommunalråd, Enköpings kommun. Som avslutning bjuder vi på kaffe med tilltugg.

För mer information kontakta:

Vardaga: Ulla Tansen, telefon 0709-59 50 40, ulla.tansen@vardaga.se

På Vardagas ca 80 boenden runt om i Sverige erbjuder vi en äldreomsorg där varje dag är lika viktig. Hos oss möter du expertis och trygghet på varje äldreboende, korttidsboende, i hemtjänst och dagverksamhet. Våra 7 000 medarbetare arbetar med varje individs livskvalitet och trygghet i fokus. Vardaga ingår i företagsgruppen Ambea. www.vardaga.se