Kvarnbacken i Linköping fick hederspris för kvalitet

Kvarnbacken i Linköping har tilldelats Vardagas hederspris för sin goda kvalitet. Medarbetarna Carin Eriksson och Eva Åkesson fick motta priset vid en högtidlig ceremoni i Solna den 21 december.

Kvarnbacken är ett äldreboende med 42 lägenheter på Stationsgatan i utkanten av centrala Linköping. Det är den genomgående goda kvaliteten på boendet, som bland annat innefattar en prisbelönt trädgård, som nu prisas.

Motiveringen lyder:

• Kvarnbacken nomineras för en genomgående god kvalitet. Med ett MMI som ligger bland de högst i företaget och engagerad ledning har man goda förutsättningar för mycket av den fina kvaliteten på Kvarnbacken. Detta speglar sig bland annat i den fantastiskt fina trädgård som man skapat på Kvarnbacken och som även vunnit Linköpings årliga trädgårdstävling. Här odlas grönsaker, planteras blommor och grillas korv. Till husdjuren hör både höns och fiskar i dammen. Att de boende trivs visar sig i höga siffror på kundnöjdheten. Boendet har höga siffror i kvalitetsmätningar och har alltid god kontroll på ekonomin.

Kvarnbackens trädgård är ett kapitel för sig. Här finns både frukt- och grönsaksodlingar, fjärilsrabatt och kryddodlingar. Här växer hallon, krusbär, plommon, potatis och gurkor i upphöjda odlingar som gör det lätt att plocka själva. Trädgården är viktig för de boende och det finns möbler och gångar som inbjuder till att vistas ute. Kvarnbacken fick 2015 första pris för sin trädgård i Linköpings kommuns årliga tävling för servicehus och vårdbostäder.

För mer information, kontakta verksamhetschef Christina Hagman, telefon 076-788 68 83, e-post christina.hagman@vardaga.se

Vardaga är en av Sveriges största privata aktörerer inom äldreomsorg med över 80 boenden runt om i landet. Vi skapar trygghet och trivsel i vardagen för våra boende vars omsorgskvalitet ytterst garanteras av 7.000 experter på omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Nytida ingår vi i Ambea. www.vardaga.se