Lakritsprovning med Ung Omsorg på Ekbacken

Söndagen den 12 april kommer Ung Omsorg till Vardaga Ekbackens äldreboende i Sundbyberg och ordnar lakritsprovning för de boende.

Ung Omsorg är ett företag som erbjuder ungdomar extrajobb i äldreomsorgen. Ungdomarna besöker äldreboenden och ordnar aktiviteter tillsammans med de äldre. De ersätter inte den ordinarie personalen, men sätter guldkant på de äldres tillvaro med meningsfull social samvaro. Det kan vara allt från en promenad till högläsning ur tidningen, bakning, bingo eller sällskapsspel. Tanken är också att ungdomar ska bli intresserade av att arbeta inom omsorgsyrket, som riskerar att bli ett bristyrke inom några år.

Vardaga har samarbetat med Ung Omsorg sedan 2008 och är företagets huvudpartner. Ung Omsorg finns på över 40 Vardagaboenden över hela landet, i Sundbyberg förutom på Ekbacken även på Grönskogen.

”Ung Omsorg besöker oss på Ekbacken på söndagar. De spelar sällskapspel med de äldre, de har ordnat herrafton respektive damafton, hjälper oss med odling, rörelseaktivitet, bakning och musik och nu till påsk fixade de påskfika och påskpyssel. Det är mycket uppskattat av både boende och medarbetare”, berättar Karina Järpemark, gruppchef på Ekbacken.

Och nu på söndag blir det lite extra gott när ungdomarna från Ung Omsorg kommer till Ekbacken. Det blir lakritsprovning för de boende, med provsmakning av olika varianter av det svarta favoritgodiset.

Media är välkomna att delta i lakritsprovningen och smaka en bit eller två. Ung Omsorg finns på plats kl 13.30-15.30 på söndag den 12 april.

Kontakta gärna gruppchef Karina Järpemark om intresse finns att delta. Telefon 0702-53 80 07.

För mer information om Ung Omsorg, kontakta Benjamin Kainz, grundare. Telefon 073-977 05 57.