Ponnybesök på Vardaga Österbo i Lund

På onsdag den 10 juni får Vardagas demensboende Österbo i Lund ett fint och annorlunda besök. De två ponnierna Sally och Tingeling kommer till Österbo för att hälsa på de äldre.

Det är Österbos äldrepedagog Carolina Vargas Bjelk som ordnat ponnyträffen tillsammans med medarbetaren Jessica Lövgren som själv har hästar och är aktiv ryttare. Det är V Karaby Rid- & Ponny Center i Kävlinge som ställer upp med sina ponnyhästar.

”Många av våra boende har själva ridit eller arbetat med hästar. Att få träffa och klappa ponnyhästar väcker minnen till liv och ger glädje även till den som har en demenssjukdom. Dessutom är det en bra aktivitet som passar även de boende som inte orkar följa med på utflykter, men som gärna kommer ut en stund på gården”, berättar Carolina Vargas Bjelk.

Media är välkomna till Österbo för att ta del av de äldres möte med ponnyhästarna.

Tid: Onsdag den 10 juni kl 10:30

Plats: Vardaga Österbo, Brunnsgatan 11C, Lund

För mer information, kontakta:

Carolina Vargas Bjelk, Österbo, telefon 0733-27 16 62

carolina.vargasbjelk@vardaga.se