Sittcirkus på Vardagas äldreboende i Saltsjöbaden

Cirkus Äldre de Luxe. Så kallas cirkusshowen som anordnas av Cirkus Cirkör och som kommer till Vardagas äldreboende i Saltsjöbaden på fredag. Med cirkusens konster hoppas man inte bara skapa glädje i vardagen för de boende utan också inspirera till nya former av rörelseträning.

Cirkus Cirkör har turnerat runt inom äldrevården sedan 2009. Det hela började som ett pilotprojekt i Botkyrka och har växt till ett uppskattat koncept på äldreboenden runt om i landet. Numera stöds projektet av Postkodlotteriet, vilket innebär att äldreboenden kan boka showen kostnadsfritt.

Showen sker i tre steg där de äldre först får titta på föreställningen ”På flygande fot” eller Varité – vad ni vill”. Därefter anordnas så kallad ”sittcirkus”, där de boende själva får utöva cirkuskonster, såsom jonglering och balansövningar med fjädrar.

På fredag 21 november är det Vardagas äldreboende i Saltsjöbaden som får äran att ta emot Cirkus Cirkörs cirkuskonstnärer. ”För oss är rörelse och aktivitet för våra boende väldigt viktigt. Sittcirkusen tror jag kommer skapa glädje och inspiration att med enkla övningar hålla igång kroppen”, säger Eva Magnusson, verksamhetschef på Vardagas äldreboende i Saltsjöbaden.

Media hälsas hjärtligt välkomna att delta.

Tid: Fredag 21 november. Show 11:30-12:00. Sittcirkus kl. 14:00-15:00.

Plats: Saltsjöbadens sjukhus, Vardaga

Anmälan: Eva Magnusson, verksamhetschef Saltsjöbadens äldreboende. eva.magnusson@vardaga.se, 0733-775692

Vardaga är en av Sveriges största privata aktör inom äldreomsorg med över 80 boenden runt om i landet. Vi skapar trygghet och trivsel i vardagen för våra boende vars omsorgskvalitet ytterst garanteras av 7.000 experter på omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Nytida ingår vi i Ambea. www.vardaga.se