Ungdomar fixar sommarnöjen på Evelid

På Vardagas äldreboende Evelid i Växjö livar ungdomar från Ung Omsorg upp tillvaron med allehanda aktiviteter för de äldre. På måndag den 15 juni, är ungdomarna med och ordnar en utflykt till Evedals badplats och på tisdag den 16 klär de midsommarstången utanför boendet.

Umgänget med yngre uppskattas mycket av de äldre och blir ett trivsamt utbyte över generationsgränserna där ungdomarna lär känna äldre människor och även får en inblick i hur det är att arbeta inom äldreomsorgen.

Ung Omsorg är ett företag som erbjuder ungdomar extrajobb i äldreomsorgen. Ungdomarna besöker äldreboenden och ordnar aktiviteter tillsammans med de äldre. De ersätter inte den ordinarie personalen, men sätter guldkant på de äldres tillvaro med meningsfull social samvaro. Tanken är också att ungdomar ska bli intresserade av att arbeta inom omsorgsyrket, som riskerar att bli ett bristyrke inom några år.

Vardaga har samarbetat med Ung Omsorg sedan 2008 och är företagets huvudpartner. Ung Omsorg finns på över 40 Vardagaboenden över hela landet, bland annat på Evelid i Växjö.

”Ungdomarna från Ung Omsorg kommer till oss på söndagar och vissa lovdagar. De brukar gå ut och promenera med de äldre eller ordna olika aktiviteter som till exempel bingo. De är mycket uppskattade och välorganiserade. Utflykten till Evedal anordnades även i fjol och blev mycket uppskattad”, berättar Evelids verksamhetschef Helena Ilbratt.

Media är välkomna att besöka Evelid och ta del av ungdomarnas arbete, följa med på utflykten till Evedal den 15 juni eller delta i resningen av midsommarstången den 16 juni. Utflykten avgår från Evelid ca kl 13.30 på måndag.

Kontakta verksamhetschef Helena Ilbratt, telefon 073-377 59 21 för mer information.

För mer information om Ung Omsorg, kontakta Benjamin Kainz, grundare, telefon 073-977 05 57.