Vardaga bygger exklusivt äldreboende i Uppsala

Stora terrasser och en gård med odlingslotter och promenadstig blir verklighet om ett och ett halvt år när Vardaga öppnar ett vård- och omsorgsboende med 72 lägenheter för äldre i Uppsala.

Etableringen sker i samarbete med Skanska, och det första spadtaget planeras till slutet av sommaren 2014. Äldreboendet blir ett miljöcertifierat och exklusivt vård- och omsorgsboende på Kungsängsgatan mitt i Uppsala.

– Att Uppsala nu infört LOV för vård- och omsorgsboenden gör det attraktivt för oss att satsa och investera långsiktigt i ett modernt boende för äldre med omvårdnadsbehov i Uppsala, säger Ulla Tansen, chef för äldreomsorgen i Vardaga.

Boendet, som beräknas stå färdigbyggt i december 2015, ligger centralt i nya kvarter och har gångavstånd till stadskärnan, resecentrum, stadsparken och Fyrisån. En härlig detalj i huset är den översta våningen som med stora glaspartier och ett trädgårdsrum ska fungera som en samlingsplats för dem som vill umgås med sina grannar, delta i fysisk träning eller bara njuta av platsen i sig. Där finns också separata lounger med tillhörande terrasser som är bokningsbara för de boende och deras närstående. Man kommer också att kunna delta i trädgårdsaktiviteter på terrassen eller nere på innergården som har odlingslotter och en promenadstig. I fastigheten finns också en övernattningslägenhet för närstående.

– Vi ser fram emot att använda 15 års erfarenheter från 100-tals äldreboenden som vi drivit genom åren och skapa ett fantastiskt boende som i första hand är ett hem, inte en arbetsplats. Här kommer vi redan från start att kunna erbjuda varje boende det bästa när det gäller IT, måltider, aktiviteter, innovationer och forskning, säger Lotta Mårtensson, projektledare i Vardaga.

– Det är glädjande att vi genom ett långsiktigt samarbete tillsammans med Vardaga kan bidra till att utveckla deras nya flaggskepp med en miljö som både boende och personal kan trivas väl i, säger Fredrik Hjortzén affärsutvecklare på Skanska.

För mer information, kontakta: Susanne Bodin Eklöf, informationschef Vardaga, tel. 08-578 702 62, susanne.bodineklof@ambea.se