25 000 strejkande sjuksköterskor fick sparken på Internationella kvinnodagen.

25 000 sjuksköterskor i Kenya har fått sina namn borttagna från lönelistor. – Det är totalt oacceptabelt. Vi ger dem vårt fulla stöd, säger Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet.

Bakgrunden är en lång tvist där de offentliganställda sjuksköterskorna i fjol lovades högre löner. Den senaste veckan har de strejkat mot att löftena inte infriats.

Regeringen har vidtagit denna kraftfulla åtgärd för att lätta på oskyldiga kenyaners fortsatta lidande, förklarade en regeringstalesman, enligt TT.

Det är en oansvarig och totalt oacceptabel hållning. Den skapar lidande och livsfara eftersom människor inte får den professionella vård de behöver. Vi hoppas att de kenyanska sjuksköterskorna orkar hålla ut för att få igenom sina lönekrav och en högre värdering av all den kunskap de tillför vården, säger Sineva Ribeiro.

Vi struntar i uppsägningshotet. Det här är en katt-och-råtta-lek. Man kan inte sparka en hel arbetskår, sade Alex Orina, talesman för sjukvårdsfacket KHPS med 40 000 medlemmar.

Cecilia Sandahl, presschef, tfn: 08-14 77 69, 070-687 32 42
cecilia.sandahl@vardforbundet.se
Sineva Ribeiro, förbundsordförande, tfn:

Medlemmar i Vårdförbundet arbetar för en säker vård. Vi är 110 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor som utvecklar vården för dig som individ. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se

Vårdförbundet är ett växande yrkesförbund som samlar över 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se Pressbilder, debattartiklar och pressmeddelanden hittar du i Pressrummet www.vardforbundet.se