Mobilt akutteam för äldre i Malmö kan vinna Vårdförbundspriset

Birger Stamer, leg. sjuksköterska från Malmö är en fyra nominerade till Vårdförbundspriset i samarbete med Folksam. Måndag den 15 september berättar han och hans team mer om sitt arbete med mobilt akutteam för äldre i Malmö. Press, radio och tv är varmt välkomna!

Datum: måndag 15 september
Tid:
kl. 14:00-16:00
Plats:
Skånes Universitetssjukhus, Ruth Lundskogs gata 3, plan 0, Malmö

Förbättrar vården för de mest sjuka äldre
ÄMMA-teamet (Äldre i Malmö Mobilt Akutteam) kommer hem till sköra äldre patienter när de behöver akut hjälp.

– Multisjuka äldre personer som behöver akut vård kan nu få det i sitt hem istället för att behöva åka in till sjukhus. Det gränsöverskridande teamarbetet ger både en snabbare bedömning och ökad trygghet för patienten, säger Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet.

En intervjustudie visar att patienter och anhöriga var mycket nöjda med akutteamets insats. Teamet ingav förtroende, trygghet och ett bra bemötande. Teamet fungerar även som ett stöd för den ofta ensamarbetande distriktssköterskan.

Det mobila teamet är ett gränsöverskridande samarbete mellan Region Skåne/Skånes universitetssjukhus i Malmö, Primärvården Skåne och Malmö stad.

Ett av de största vårdpriserna

Vårdförbundspriset instiftades 2009 och delas ut årligen av Vårdförbundet i samarbete med Folksam. Med priset uppmärksammas medlemmar i Vårdförbundet, sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor, som har gjort framstående insatser och bidragit till utveckling av svensk vård. Den totala prissumman i år är 500 000 kronor, vilket gör priset till ett av Sveriges största inom vårdområdet. Vinnaren presenteras och priset delas ut den 8 oktober på Vårdgalan på Hotel Anglais i Stockholm.

Tema 2014: Teamarbete
2014 års tema för Vårdförbundspriset är teamarbete. Teamarbete är en nyckelfaktor för att nå en personcentrerad och säker vård av hög kvalitet. Multiprofessionella team anses kunna bidra till en större helhetssyn, bättre kliniska resultat, en effektiv vårdkedja och positiva patientutvärderingar av vårdkvalitet.

Mer information om Vårdförbundspriset, Vårdgalan och de fyra kandidaterna finns på www.vardforbundet.se/vardforbundspriset

Mats Runsten, ordförande Vårdförbundet avd Skåne, tel: 040-10 89 28, mobil: 0730-78 01 19
Sandra Zetterman, pressekreterare Vårdförbundet, tel: 08-14 77 30, mobil: 070-317 67 88
Benny Granberg, Folksam, mobil: 070-911 62 14